V máji 2018 vyšla na svetlo sveta správa o rebrande jednej z popredných výkonnostných digitálnych agentúr na Slovensku. Agentúra PizzaSeo sa zmenila na Basta Digital. Takýto krok možno jednoznačne považovať za významný, no z môjho pohľadu pre túto agentúru nie práve najšťastnejší.
A tu sú 2 hlavné dôvody, prečo si to myslím…
Dôvod č.1 – pozícia značky sa uvolnila, avšak nie dosť
Vysvetlenie prvého dôvodu si dovolím začať vtedajším vyjadrením Managing directora Basta Digital:
“Názov Pizza SEO je známy, ale posledné roky neodrážal to, čo naozaj robíme – kompletný marketing v digitálnom svete s dôrazom na výkon,” povedal Managing Director Basta digital Ján Laurenčík.
https://bastadigital.com/basta-digital-je-nove-pizza-seo/
Objasnenie Jána Laurenčíka a posun pozicioningu agentúry považujem za správny krok vzhľadom na ich zameranie v súčasnej dobe. Basta Digital sa naozaj posunula zo SEO agentúry k agentúre zabezpečujúcej komplexnejší digitálny marketing, najmä silné výkonnostné kampane. Značka sa tak zbavila “obmedzujúcej” SEO nálepky a rozšírila svoje pole pôsobnosti na celý digitál. To, čo ju perfektne vystihuje. Momentálne.
Bude to však platiť aj o niekoľko rokov? Čo ak si o pár rokov manažment firmy uvedomí, že agentúra dokáže výrazne napredovať aj mimo digitál? Bude silným hráčom na trhu, bude to pre ňu ekonomicky výhodné a navyše budú mať jej ľudia pre takéto smerovanie aj zápal.
Bude potrebný aj refresh brandu…
Pozícia značky Basta Digital je podľa mňa jasná, úderná a ľahko zapamätateľná. Stále však limitujúca. Tentokrát nie SEO agentúra, ale digitálna agentúra.
Dôvod č.2 – pozor na pojem digitál, lebo čo ak…
Druhý dôvod považujem v súčasnosti skôr za úsmevný typu “čo ak…”, no vôbec by som ho nezavrhoval. A tým dôvodom je problematickosť samotného pojmu digitál. Poukázal na to aj Martin Woska vo svojej prednáške na konferencii Digital Rulezz 2019, “digitálu” poďakoval a odkázal mu, že ho už nebudeme potrebovať. Pred 15 rokmi s rozvojom internetovej sféry zaznamenal marketing turbulentné zmeny. Do popredia sa dostal pojem digitál a digitálny marketing. A používanie týchto výrazov pretrvalo dodnes. Ako nabádal Martin vo svojej prednáške, mali by sme sa zamyslieť, čo tieto pojmy naozaj označujú, a či v dnešnej dobe už nie sú prežitkom.
A že to vôbec nemusí byť odveci zamyslenie si dovolím ilustrovať na nasledovnom príklade:
- telefón > mobilný telefón > smartfón
- marketing > digitálny marketing > …?
Záver – rebrand je zásadný krok a mal by byť naozaj uvážený
Fandím firmám, ktoré sa špecializujú na určitý segment v rámci svojho podnikania a darí sa im v ňom napredovať (tak ako agentúra Basta Digital). Neuznávam však limitovanie značiek. Marketing a digitálne technológie sa menia rýchlejšie než kedykoľvek predtým. Obávam sa, že tento trend bude v budúcnosti ešte narastať. Nik nevie, čo bude o pár rokov. A z toho dôvodu by som si dal veľký pozor pred akýmkoľvek “zaškatuľkovaním” pri budovaní novej pozície značky.