P

Plánuješ ciele na rok 2021? Využi systém KARAT!

planovanie cielov karat

Nový rok štandardne prináša nové výzvy, predsavzatia a ciele. Práve na správne plánovanie cieľov by som sa chcel zamerať v tomto článku. Ja pri stanovovaní akýchkoľvek cieľov využívam systém KARAT, o ktorom som trochu hovoril aj vo videoprednáške Ako na content marketingovú stratégiu.

Systém KARAT v jednoduchosti stanovuje, aký by mal byť tvoj cieľ (aby bol správne nastavený):

Konkrétny
Ambiciózny
Realizovateľný
Akceptovateľný
Termínovaný

K – konkrétny

Chcem získať viac peňazí.
To je typický príklad nekonkrétneho cieľa.
Čírou náhodou na ulici nájdem stratených pár drobných a vezmem si ich. Splnil som cieľ? Technicky áno. Získal som viac peňazí. No som s takýmto výsledkom spokojný? Pravdepodobne nie. Práve preto by som si mal jasne a veľmi konkrétne stanoviť, koľko presne chcem mať peňazí.

A – ambiciózny

Chcem mať na účte 40 tis. €.“
Je tento cieľ dostatočne ambiciózny? Pre veľa ľudí určite hej, no čo ak mám už teraz na účte 38 tis. €? Dostatočne ambiciózny cieľ nás posúva vpred a zároveň otvára možnosti nášmu kreatívnemu úsiliu. Raz som dokonca počul názor, že pokiaľ už pri stanovovaní cieľa viem, ako ho dosiahnem, taký cieľ nie je dostatočne ambiciózny.

R – realizovateľný

V lete si chcem si spraviť okružnú jazdu po galaxii.“
Takýto cieľ je nepochybne veľmi ambiciózny, no v tomto prípade zrejme až nadmieru, keďže v danom časovom horizonte nie je dosiahnuteľný ľudskými možnosťami. Medzi ambicióznosťou a realizovateľnosťou treba udržať správnu mieru. Pokiaľ si zadávam cieľ, o ktorom viem, že napriek akémukoľvek úsiliu nie je realizovateľný, pôsobí to negatívne na psychiku. Na nerealizovateľné ciele by si mali dávať pozor všetci manažéri riadiaci tím ľudí (pokiaľ si samozrejme svoj tím nechcú demotivovať). 🙂

A – akceptovateľný

Nafotím fotobook svojich aktov.
Na takomto cieli by nebolo v zásade nič problematické, no čo ak mám zásadný problém s nahotou? Cieľ, ktorý nie je pre mňa akceptovateľný, budem v lepšom prípade ignorovať, v horšom prípade sabotovať. Taktiež veľký pozor pri stanovovaní tímových cieľov, aby sa nestalo, že niektorý člen tímu bude takýto cieľ sabotovať. V optimálnom prípade si nechajte tímové ciele akceptovať všetkými jeho participantmi aj s jasným určením kompetencií (kto je za čo zodpovedný, a akým úsilím prispeje k dosiahnutiu tímového cieľa).

T – termínovaný

Chcem schudnúť 5 kíl
Takýto „cieľ“ môže byť konkrétny, ambiciózny, realizovateľný a dokonca aj akceptovateľný, ale pokiaľ nemá stanovený tzv. deadline, tak je to len sen a nie cieľ. Každý správne stanovený cieľ musí mať aj svoje časové ohraničenie.


Záverečným zhrnutím, správne stanovený cieľ podľa systému KARAT zohľadňujte 5 kľúčových kritérií:

  • konkrétnosť
  • ambicióznosť
  • realizovateľnosť
  • akceptovateľnosť
  • termínovanosť

Príklad správne stanoveného cieľa:

Do decembra 2021 chcem mať na svojom investičnom účte 20 tis. €

Cieľ je konkrétny (viem presne, koľko tam má byť), je ambiciózny (je to zhruba dvojnásobok súčasného stavu), je realizovateľný (pravidelným prispievaním do správnych investícií ho dosiahnem), je akceptovateľný (viem, prečo investujem a vnútorne mi to dáva zmysel), je termínovaný (ako jeden z tohtoročných cieľov – december 2021).

CategoriesBlog

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.